Persoanele nevaccinate vor avea acces în supermarketurile din mall. Măsurile au intrat în vigoare duminică noapte

De la începutul pandemiei, Bucureștiul a atins cea mai ridicată incidență. Potrivit specialiștilor, valul 5 nu a fost încă atins. Jumătate din totalul național de infectări a fost înregistrat în Capitală. Regula privind accesul în supermarketurile din mall-uri pentru persoanele nevaccinate a fost eliminată de către Guvern.

Potrivit noilor reglementări adoptate săptămâna trecută, condiția prin care magazinele alimentare din mall-uri pot primi clienți fără să le mai ceară certificatul verde este aceea de a-și face culoare de acces, circulație și ieșire separate. Dacă aceste magazine își fac culoare de acces separate, vor putea primi toți clienții.

O altă condiție în privința accesului tuturor persoanelor în magazinele alimentare din parcurile și centrele comerciale este asigurarea unui spațiu de 4 metri pătrați pentru fiecare persoană și a unui număr limitat de coșuri de cumpărături. Până în acest moment, instituția prefectului nu a primit solicitări sau apeluri telefonice din partea centrelor comerciale pentru clarificări suplimentare în privința noilor reglementări.

Cele două praguri de incidență nu mai există

Alexandra Văcaru a explicat pentru Digi 24 modificările intervenite după hotărârea de guvern de prelungire a stării de alertă.

„Principala modificare este că nu mai avem două praguri de incidență- aveam de 1 și de 3 la mia de locuitori. Acum rămâne unul singur, cel de 3 cazuri la 1.000 de locuitori, în funcție de care au loc o serie de modificări, în principal în ceea ce privește gradul de ocupare a suprafeței maxime din cadrul diferitelor spații, în funcție de context- că e vorba de săli de spectacol, că e vorba de săli de joc, restaurante, cafenele- deci avem un prag, la peste 3 la mia de locuitori: un grad de ocupare de 30 la sută”.

În cazul sălilor de joacă pentru copii este o excepție, acolo este permis 50 la sută.

O altă modificare se adresează persoanelor care au trecut prin boală, în privința accesului în spațiul public: „Până acum, aveam o perioadă de referință între a 5-a zi și a 180-a zi de la momentul confirmării infectării, dar acum avem ca punct de plecare pentru această perioadă ultima zi a izolării”, a declarat Alexandra Văcaru.

Școlile din București se vor desfășura în format fizic

Pentru acest moment, nu se pune problema trecerii tuturor școlilor în sistem online în București. Această situație ar putea interveni doar când gradul de ocupare a paturilor COVID din spitalele bucureștene ar ajunge la 75 la sută.

Școlile pot intra online individual, pe o perioadă limitată, în condițiile specifice. Din ianuarie până în prezent, CMBSU a aprobat o astfel de măsură în cazul a 24 de unități de învățământ din Capitală, dintre care 12 între timp și-au reluat deja activitatea cu prezență fizică, a declarat Alexandra Văcaru.

Ambulanța trebuie solicitată doar în cazuri de urgență

Principala provocare a acestui val este suprasolicitarea serviciului de ambulanță. Alexandra Văcaru îi îndeamnă pe bucureșteni să apeleze la medicii de familie, dacă nu au simptome grave și vor să se testeze. Apelul se poate face chiar și la alți medici, nu numai la cei în evidența cărora figurează.

„Spre deosebire de valul trecut, acum, practic, toată presiunea s-a mutat de pe personalul din spitale pe resursa de urgență. Serviciul de Ambulanță are o încărcătură extraordinară, la fel și DSP. DSP a gestionat vineri peste 9.000 de cazuri- în afara persoanelor contact direct pentru efectuarea anchetelor- iar astăzi (duminică- n.r.), aproape 8.000 de cazuri”, a declarat Alexandra Văcaru.

„De aceea, aș vrea să fac un apel către medicii de familie. Avem aproximativ 200 de medici de familie care au intrat în contract cu Casa. Ce vreau este ca bucureștenii să știe că trebuie să apeleze la serviciul de ambulanță doar pentru situații de urgență, iar dacă nu prezintă simptome, nu trebuie să se testeze. Și că au mai multe soluții: se pot testa la medici de familie, chiar dacă nu sunt medicii lor, în farmacii și, evident, prin intermediul centrelor”, a precizat Alexandra Văcaru, prefectul Capitalei.

Ce modificări au fost făcute în privința intrării în țară

Guvernul a prelungit cu o lună starea de alertă și a adus câteva modificări reglementărilor care erau în vigoare, stabilite prin decizie a Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CNSU).

Dacă până în prezent formularul de localizare a pasagerului (PLF) trebuia completat cu cel mult 24 de ore înainte de a sosi în România, termenul a fost prelungit până la 3 zile.

De asemenea, Executivului a mai luat o hotărâre importantă. Angajații companiilor de transport internațional, dar și personalul navigant vor completa o singură dată documentul de localizare, nu de fiecare dată când se întorc pe teritoriul României.

S-a decis micșorarea până la 500 de lei, de la 2000 de lei cât era până acum, limita minimă de amendă pentru cei care nu completează fie cu cel mult 72 de ore înainte de a veni în România, fie cu cel mult 24 de ore după sosire acest document menit să îi ajute pe epidemiologi să facă o anchetă, dacă cel care ajunge în țară est confirmat ulterior cu SARS-CoV-2.

O altă decizie guvernamentală se referă la implementarea, în legislația națională, a deciziei europene, care limitează la 9 luni valabilitatea certificatului digital emis după schema inițială de vaccinare. Dacă au trecut mai mult de 270 de zile de la cea de-a doua doză de vaccin, va trebui făcută doza booster pentru ca certificatul să fie valabil. Persoanele vizate sunt celec are vor să călătorească în UE sau care vin în România.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata